Per vliegtuig reizen met vuurwapens

by leduc
in Blog
on

Over het per vliegtuig reizen met een vuurwapen is weinig info te vinden, hier mijn relaas over de vlucht richting Tenerife Open 2017.

Na het evenement al een paar keer overgeslagen te hebben ben ik er eind 2017 toch voor gegaan, de Tenerife Open IPSC Handgun Championship 2017!

Ik heb altijd al een keer op de korte broek in de buitenlucht willen schieten en nu de winter in aantocht is leek het me lekker om even een lang weekend Tenerife te boeken.

Over het per vliegtuig reizen met vuurwapens binnen Europa bestaat betrekkelijk weinig informatie en vandaar deze blog om medeschutters een beetje op weg te helpen over wat ze te wachten staat.

Minimale voorwaarden

Onderstaande heb je minimaal nodig om met een vuurwapen binnen Europe te reizen. Buiten Europa is een ander verhaal en is geen onderdeel van dit relaas.

1.    Geldig Nederlands Vuurwapen Verlof
2.    Europees Vuurwapen Paspoort

Een Europees Vuurwapen Paspoort (EVP) is eigenlijk een uitbreiding op de reisdocumenten waarin vuurwapens die al op een verlof/jachtacte staan kunnen worden bijgeschreven.
Aanvraagformulier kan hier gedownload worden, om de aanvraag te doen moet er een recente pasfoto worden meegeleverd. 
De kosten van een EVP bedraagt ten tijde van dit schrijven (December 2017) 40 euro en dient jaarlijks, samen met vuurwapen verlof, te worden verlengd.

Wanneer je aan de minimale voorwaarden hebt voldaan kunnen we de reis gaan plannen.

Reizen vanuit Nederland

Om te beginnen, vergeet prijsvechters zoals RyanAir, Air Berlin etc. Deze vliegmaatschappijen moet het hebben van simpele logistiek om kosten laag te houden. 
Iemand met bijzondere bagage past niet in het businessmodel en vuurwapens worden daarom ook geweigerd. KLM en Transavia staan dit wel toe, andere maatschappijen heb ik niet gecheckt maar kijk van tevoren goed of dit is toegestaan.

Mijn vlucht heb ik geboekt bij Transavia en die stellen als voorwaarde:

• 72 uur voor de vlucht vertrekt moet je aangeven dat je met vuurwapen reist.
  Hiervoor dien je de service desk te bellen en die nemen op over welk wapen het gaat en hoeveel munitie ermee gaat.
• Transavia heeft als voorwaarde dat er niet meer dan 5KG munitie aan boord mag.
  Ter referentie: Een doosje van 100 9mm patronen (124 grains punt) weegt ongeveer 1,2 – 1,3 KG
• Wapen en munitie moeten in een afgesloten koffer vervoerd worden.
 

Wanneer dit allemaal is geregeld kan de reis beginnen. Vertrek was deze keer vanaf Schiphol en die zijn redelijk goed ingesteld op bijzondere bagage.

Bij het inchecken dien je aan te geven dat je met een vuurwapen reist. 
Dit kan wat consternatie geven bij de medewerker zoals mij ook gebeurde maar als je ze erop wijst dat er een melding bestaat dan worden ze vanzelf weer rustig en je zal doorverwezen worden naar een speciale balie voor speciale goederen.
Wanneer het een vuurwapen betreft wordt de Marechaussee gebeld en die komen een controle doen.
 
De beambte controleert ter plekke het serie nummer op het vuurwapen en vergelijkt dit met het vuurwapenpaspoort.
Wanneer dit in orde is komt er een stikker op de koffer en wordt de bagage ingecheckt.
De koffer gaat dan met de bijzonder bagage (Golfclubs, fietsen etc.) mee het vliegtuig in.
Overigens werd er helemaal niet gekeken naar de munitiehoeveelheid, alleen het vuurwapen was van belang deze keer.
Wanneer dit achter de rug is kan je door de paspoortcontrole en naar de gate.
 

Op Schiphol is men in ieder geval goed ingesteld op dit soort zaken en de afhandeling ging vrij vlot en zonder poespas.

Zowel Marechaussee en personeel van Transavia waren zeer vriendelijk en correct dus chapeau daarvoor!

Aankomst op bestemming

Je zou verwachten dat bijzondere bagage vanuit Nederland arriveert op de bijzondere bagage in Tenerife. Dit bleek niet het geval te zijn en beide koffers lagen op dezelfde transportband bij alle andere bagage.
Officieel moet je bij binnenkomst een aantekening laten doen in het EVP door lokale autoriteiten. Dit hoorde ik pas achteraf en had dat dus niet gedaan. 
Mijn verblijf was overigens maar 3 nachten en ik was continue druk dus dit onderdeel heb ik overgeslagen, bij een evt. langer verblijf is het wellicht handig om dit bij lokale politie even aan te geven.

Overigens was het evenement in Tenerife superleuk om te doen. De wedstrijd werd verdeeld over twee dagen waar elk 7 stages werden geschoten. Eerste schot is rond 09:00 uur en rond 14:00 is het klaar.
Overal op de baan kon men een flesje water pakken welke door wedstrijdleiding ter beschikking werd gesteld. Het was niet heel heet in Tenerife maar toch fijn dat hieraan gedacht wordt.
De schietbanen zien er wat gedateerd uit maar de ligging is zeker mooi, er zijn 3 schietpunten tegen de berg aangebouwd en met name de bovenste stage is al een aardig klim.

Opvallend vond ik de vele bewegende doelen en het vele staal wat er werd gebruikt. Van de 14 stages hadden er 10 een bewegend doel (swinger, bobber of mover). 
In vergelijking met het de Dutch Open 2017 (Level 3) was deze setup veel lastiger en ik had op de bewegende doelen mijn enige missers, 4 in totaal, dus daar ga ik 2018 meer aandacht aan besteden in de trainingen.

Al met al een leuke schietervaring en met mijn reismaatje daarnaast natuurlijk veel te veel zitten bieren in de avonden, deed de prestatie geen goed maar met een dertiende plek uit 36 deelnemers ben ik niet ontevreden.

Vertrek vanaf Tenerife

In principe werkt het qua volgorde hetzelfde als op de heenreis maar je hebt in Spanje wel meer tijd nodig omdat de Guardia Civil niet op locatie komt, je moet er zelf heen en op een vliegveld is het best even zoeken.
Ik ben in eerste instantie bij Guardia Civil (soort militaire politie) langs gegaan en die verwezen me door naar de incheckbalie. Eerst vluchtpapieren in orde maken en dan weer terugkomen, zo gezegd zo gedaan.
Bij het inchecken wederom aangegeven dat ik met vuurwapen reisde. Er werd een kopietje van de EVP gemaakt en ik werd doorverwezen naar de Guardia Civil om wapen te laten checken.

Bij de tweede ronde werd ik door Guardia Civil opgevangen in een aparte kamer. Passpoort, ticket en EVP werden gecheckt, daarna was het wapen aan de beurt.
Bij het checken kwam dienstdoende agent erachter dat er in EVP een foutje was geslopen. Serienummer van de Glock was niet goed overgenomen en een G was aangezien voor een 9, vreemd genoeg was dat op Schiphol niet aan het licht gekomen....
Er werd verder niet moeilijk over gedaan en er werd voor mij een speciaal formulier ingevuld welke reizigers autoriseert om met en vuurwapen te reizen.
 
Deze gaat in viervoud: Een bewijs werd bij het wapen gedaan en de koffer werd met speciale plakband dicht getaped.
Een bewijs kreeg ik bij mijn papieren en de Guardia Civil behield de andere twee bewijzen voor hun administratie.
Of ik nog munitie had? Ik had nog 20 patronen over en die mochten eigenlijk niet mee in dezelfde koffer als het wapen.
Aangezien het om een kleine hoeveelheid ging deed men niet moeilijk. Ik kreeg het advies om tijdens de volgende ronde gewoon alle ammo weg te schieten of een aparte koffer mee te nemen, weten we dat ook weer voor de volgende keer.
Ook mijn koffer met wapen en munitie kreeg ook een speciale tape en ik kon mijn reis vervolgen.
Een van de beambten liep mee naar de incheckbalie welke ondertussen gesloten was.
Mijn speciale bagage werd via een speciale personeelsingang afgegeven en ik werd door de baliemedewerkster via andere personeelsingang het vliegveld op geloodst en helemaal begeleid naar de gate.
 
Ik kwam eindelijk aan boord met nog 5 minuten te gaan dus dan heb je al die priemende blikken van je medepassagiers tegenover je.
Dat wil je liever vermijden dus advies is dus om geen 2 maar 3 uur van te voren aanwezig te zijn!
 
Vliegtuigpersoneel kwam nog wel even polshoogte nemen en vroeg naar de reden van mijn verlate binnenkomst.
Vertelde dat ik een vuurwapen moest inchecken en dat ik best veel tijd kwijt was geweest bij uiteindelijk afgifte van de koffer.
Ze vonden het allemaal heel interessant en stewardess wist me te melden dat ze mijn koffer wel aan boord had zien gaan, iedereen blij!
 
De reis ging verder voorspoedig en vier en een half uur later stonden we weer op Schiphol.
Wederom hield ik er rekening mee dat koffer op de speciale bagageband zou landen. 
Mijn maatje stond bij de reguliere bagageband en wederom kwam mijn koffer op de normale transportband binnen.
Bij binnenkomst zijn er verder geen formaliteiten meer af te handelen en we konden dus huiswaarts.
 

Al met al moet ik zeggen dat het me allemaal goed is meegevallen en procedureel is het allemaal goed te doen. 
Zorg ervoor dat je ammo en wapen in ieder geval apart en afgesloten vervoerd en neem wat meer tijd om alle procedures te kunnen doorlopen op de luchthaven, met name in Spanje want je loopt heel wat af te zeulen tussen de diverse loketten.

Hopelijk zijn jullie met dit relaas wat verder geholpen want ik vond dat er bar weinig over vliegen met vuurwapens te vinden was.

Leave your comments

0
terms and conditions.

Comments